Heel belangrijk: is er nu meer duidelijkheid over het UBO-register?

In onze laatste nieuwsbrief hebben wij het al gehad over het UBO-register. Tegen 31 maart 2019 moet één van de bedrijfsleiders de uiteindelijke begunstigde(n) van iedere vennootschap/vzw aanmelden bij het UBO-register. De administratie bracht recentelijk meer duidelijkheid over de praktische aspecten van die aangifte.

Wij gingen reeds (zie nieuwsbrief van november 2018) uitgebreid in op het doel en de werking van het register van de uiteindelijke begunstigden. Via dat register moet de aard en de omvang van het economisch belang van de uiteindelijke begunstigden aangegeven worden.

Je vermeldt op welke basis je de begunstigde(n) geïndentificeerd hebt, bijvoorbeeld door het aandelenpercentage te vermelden. Verder moet je ook aangeven of het om een rechtstreekse of onrechtstreekse uiteindelijke begunstigde gaat. Belangrijk is alle bewijsstukken toe te voegen.

Je moet de gegevens uiterlijk tegen 31 maart 2019 doorgeven via MyMinfin. De overheid had al een FAQ-lijst gepubliceerd. Nu is er ook een volledige gebruikershandleiding voor het UBO-register beschikbaar: https://financien.belgium.be/sites/default/files/UBO-Gebruikershandleiding-Wettelijke%20Vertegenwoordiger_0.pdf en de FAQ-lijst via https://financien.belgium.be/sites/default/files/20181017_FAQ_NL_UBO.PDF.

Overzicht nieuwsberichten